Digitalisera mera – företag
Syftet med mikrostödet Digitalisera mera – företag är att skapa möjligheter för företag att bredda sina verksamheter genom att nå nya målgrupper digitalt, och/eller öka sin digitala närvaro.
Om mikrostödet
Digitalisera mera – företag är ett av våra mikrostöd. Mikrostöd innebär mindre administration och snabbare beslut i jämförelse med söka leaderstöd för en mer omfattande satsning.
Vad kan man söka för?
Digitalisering innebär stora möjligheter och utvecklingen går snabbt! Företag kan söka mikrostöd inom ramen för Digitalisera mera – företag för att nå nya målgrupper digitalt och öka sin digitala närvaro. Det går exempelvis att söka stöd för att utveckla en ny webbsida, app, e-handelsplattform eller digitalt bokningssystem. Likaså kompetensutveckling inom sociala medier eller andra insatser som ökar företagets kompetens och digitala närvaro.
Vem kan söka?
Företag och vinstdrivande verksamheter.
När kan man söka?
Ansökningar tas emot löpande så länge det finns pengar kvar att fördela. Kontakta alltid oss på leaderkontoret innan du påbörjar en ansökan, vi lyssnar på er idé och vägleder dig så att ansökan sker på rätt sätt.
Om stödet
Sökbart maxbelopp: 30 000 kr
Stödnivå: 50 % av kostnaderna
Medfinansiering: Ni som söker måste medfinansiera projektet motsvarande minst 50 % av kostnaderna.
Ladda ner
Pågående projekt

SEO-optimering av hemsida
All in Nature Sweden erbjuder ett brett kursutbud inom friluftsliv och överlevnad, men att nå ut till målgruppen är inte helt lätt. I detta projekt står därför SEO-optimering i fokus – med förhoppning om att klättra högre i sökresultatet på exempelvis Google. Under projekttiden kommer även webbsidan och den grafiska profilen att uppdateras, allt för att skapa en genomtänkt och tydlig linje genom företagets kommunikation och utbud.

Marknadsföringskurs
Emmelie Eliasson marknadsför idag sin verksamhet, Glimma Soulcommunity, via sociala medier – men upplever det svårt att nå nya kunder. I detta projekt kommer hon därför genomgå en kurs i digital marknadsföring för att höja sin kompetens och på sikt kunna expandera företaget. Kursen omfattar bland annat grunderna i hur du skapar funnels, en automatiserad process som attraherar besökare till en webbplats.
Genomförda projekt i programperiod 2014-2022


Material guidance – nå ut till fler
Material Guidance Sweden AB är ett Ulricehamnsföretag som bedriver konsultverksamhet inom produktutveckling och cirkulär design i textilbranschen. Företaget är relativt nystartat och har nu kommit till en punkt då det behöver synas mer offentligt och framförallt digitalt. I projektet skapas därför en hemsida och logotyp.
Om projektet
Projektägare: Material Guidance AB
Plats: Ulricehamn
Leaderstöd: 24 500 kr
Kontakt: Hör av dig till oss på leaderkontoret så kan vi förmedla kontakt

Hemsida HNV konsult
HNV Konsult AB har växt ur sin standardiserade webbsida, som skapades för över 10 år sedan i enkelt mallformat. Ett ny sida med modernare gränssnitt behövs för att företaget ska kunna vidareutvecklas i en allt med digital värld.
Ett företagskonto på LinkedIn startas också upp och kopplas till webbsidan, som ytterligare en kommunikationskanal med kunder. För att på egen hand kunna arbeta med underhåll och löpande uppdateringar av webbsidan ingår även utbildning för detta i projektet.
Om projektet
Projektägare: HNV Konsult AB
Plats: Vårgårda
Leaderstöd: 37 450 kr
Kontakt: Hör av dig till oss på leaderkontoret så kan vi förmedla kontakt.

Digitalisera mera – Backa loge
Backa Loge, med anor från 1600-talet, är belägen mitt i det vackra naturreservatet vid kanten av sjön Fegen. I den idylliska miljön erbjuds boende, café, festlokal och en rad aktivitetspaket. För att kunna koppla moderna bokningssystem till webbsidan behöver en helt ny plattform byggas.
Då man siktar högt och vill få draghjälp av Turistrådet Västsverige för att nå en utländsk marknad, ingår det även i projektet att översätta webbsidan till tyska och engelska.

Digitalisera högt & lågt
Värdet av ett digitalt skyltfönster blev tydligt då Högt & Lågt var en del av handlaivargarda.se, en satsning i coronatider. Att synliggöra delar av sortimentet på en egen webbsida där personligt, engagerat och trivsamt är ledord blev därför en plan som i detta projekt sattes i verket.
Utöver att utveckla den nya webbsidan ingick även kompetensutveckling inom digital marknadsföring, Adwords och sökordsoptimering. Allt för att trygga driften av webbsidan och bädda för möjligheter att nå ut till nya och befintliga målgrupper.

Synas mer på digitala medier för utökad kundkrets
I det här projektet hade Hälsokosten i Bollebygd AB siktet inställt på att bygga ett starkare varumärke genom strategiskt arbete i sociala kanaler. En analys av företagets synlighet och spridning genomfördes och tillsammans med en konsult, inriktad på sociala medier och branding, utvecklades marknadsföringsarbetet.
Satsningen medförde att verksamhetens kommunikation nu har en mer personlig anknytning, vilket genererat effekt. Det har också lett till ett ökat antal följare på såväl Facebook som Instagram.

Knätte trä 2.0
I detta projekt tog Knätte Träprodukter ett kliv uppåt på digitaliseringstrappan och gick från manuell konstruktion och måttanpassning till att göra arbetet såväl mer effektivt som precist med hjälp av ett CAD-program.
Projektets mål var att förenkla produktutvecklingen och samtidigt öka nyttan för kunden som kan erbjudas mer anpassade lösningar. Projektet ledde också till ökad sysselsättning och en möjlighet att säkra företagets verksamhet för framtiden.
Om projektet

Hållbart boende, kreativt växande
Lilla Hotellet i Tranemo var från början målarmästare Conny Kindbloms verkstad och dess historia sträcker sig hundra år tillbaka i tiden. Nu finns planer på att även iordningsställa ett boende i den verkstad som bleckslagare Händel Svedberg byggde på 1920-talet. I samband med blev behovet att kommunicera en tydlig helhet och att få till en röd tråd i marknadsföringen tydligt. I detta projekt ingick därför att arbeta fram en ny webbsida och ett konto på Instagram för att nå ut med såväl text, bild och film som speglar verksamheten. Webbsidan översattes även till engelska för att kunna kopplas till Tripadvisor och Turistrådet Västsveriges kommunikationskoncept i såväl Sverige som utomlands.

Mariposa Academy
För att öka kunskapen om rätten till kommunikationsstöd för människor som använder annat sätt att kommunicera än talat språk, har Mariposa Kompetenscenter AB beviljats stöd för att starta en digital plattform. Plattformen är nu lanserad och innehåller såväl medlemstjänster och prenumerationstjänster som webbutbildningar där både privatkunder och verksamheter inom privat och offentlig sektor utgör målgrupp.
I projektet har konceptutveckling, utformning av plattformen, grafisk profil och framtagning av lanseringsfilm för marknadsföring ingått.

Digitaliseringsresan
Corazon AB är ett företag som arbetar med utbildning och utveckling av människor, bland annat genom bildterapi och yoga samt en kommande utbildning inom kost och hälsa. Digitalisering innebär stora möjligheter att nå ut på ett bättre sätt. I detta projekt satsade man därför på att öka den digitala närvaron, bland annat genom att utveckla företagets webbsida och att implementera ett digitalt bokningssystem för kursverksamheten.

Hemsida för Team Madde’s
Team Madde´s är en verksamhet som rymmer fem terapeuter under samma tak, alla med egna erbjudanden, professioner och tjänster. För att minimera missförstånd och skapa tydlighet skapade man i detta projekt en gemensam webbsida där var och en har ett eget utrymme och möjlighet att profilera sig. Det finns också en tydlig koppling till respektive terapeuts bokningstjänst. Webbsidan administreras gemensamt och alla har, inom ramen för projektet, genomgått en utbildning i hur systemet fungerar.