Digitalisera mera – företag
Syftet med mikrostödet Digitalisera mera – företag är att skapa möjligheter för företag att bredda sina verksamheter genom att nå nya målgrupper digitalt, och/eller öka sin digitala närvaro.
Om mikrostödet
Digitalisera mera – företag är ett av våra mikrostöd. Mikrostöd innebär mindre administration och snabbare beslut i jämförelse med söka leaderstöd för en mer omfattande satsning.
Vad kan man söka för?
Digitalisering innebär stora möjligheter och utvecklingen går snabbt! Företag kan söka mikrostöd inom ramen för Digitalisera mera – företag för att nå nya målgrupper digitalt och öka sin digitala närvaro. Det går exempelvis att söka stöd för att utveckla en ny webbsida, app, e-handelsplattform eller digitalt bokningssystem. Likaså kompetensutveckling inom sociala medier eller andra insatser som ökar företagets kompetens och digitala närvaro.
Vem kan söka?
Företag och vinstdrivande verksamheter.
När kan man söka?
Ansökningar tas emot löpande så länge det finns pengar kvar att fördela. Beslut fattas av presidiet på alla presidie- och styrelsemöten – datum för dessa hittar du i vår kalender och ansökan behöver vara helt klar 14 dagar innan aktuellt beslutsmöte.
Kontakta alltid oss på leaderkontoret innan du påbörjar en ansökan, vi lyssnar på er idé och vägleder dig så att ansökan sker på rätt sätt.
Om stödet
Sökbart maxbelopp: 30 000 kr
Stödnivå: 50 % av kostnaderna
Medfinansiering: Ni som söker måste medfinansiera projektet motsvarande minst 50 % av kostnaderna.
Projekttid: Ett projekt som finansieras av mikrostöd kan pågå som längst i nio månader, dock inte längre än till den 30/9 2025.
Ladda ner
Pågående projekt
Ny webbplats för konststudio Studio Sara Em
Studio Sara Em har fått stöd för att bygga om sin hemsida från grunden! Med en ny, fräschare design och bättre struktur vill Sara göra det enklare för kunder att hitta både konstverk och workshops. Den nya sidan ska också kopplas till en extern webbshop för smidigare försäljning online. Projektet handlar om att synas bättre och nå ut till fler, både lokalt i Sjuhärad och nationellt. Studio Sara Em hoppas att den uppdaterade hemsidan ska bli en bas för fortsatt utveckling och bidra till ökad försäljning.
Internationalisering av folkness.com
Folkness AB planerar att ta sitt koncept med kombinerade täcken och påslakan ut i Europa! Den internationella lanseringen kräver översättning och copywriting för e-handeln samt tekniska uppdateringar och integrationer – och det ska möjliggöras med detta mikrostöd. Genom att dessutom fokusera på digital marknadsföring och influencersamarbeten hoppas Folkness att snabbt etablera sig och skapa en stark närvaro i Europa. Förhoppningen är att projektet ska möjliggöra snabb tillväxt, skapa sysselsättning och stärka varumärkets position utanför Sverige.
Lindedalen Wellness Garden Varumärke & Digitalisering
Lindedalen Wellness Garden har beviljats mikrostöd för att utveckla verksamheten digitalt och nå ut till fler! Hemsidan kommer att uppdateras med nytt och engagerande innehåll, dessutom kommer onlinekurser att erbjudas inom personlig utveckling och förändringsledning. I projektet ingår också kompetensutveckling inom marknadsföring och förhoppningen är att nå ut till en större målgrupp och att satsningen ska leda till ökad sysselsättning.
Digitalisera gardskassen.se
Genom en utveckling och effektivisering av Gårdskassens hemsida kommer företagets kapacitet att hantera en större kundbas att öka. Satsningen innebär också en möjlighet att ta in fler lokala, småskaliga producenter vilket bidrar till ökad sysselsättning för både sökande och leverantörer, samt ett bredare utbud för kunderna.
Kompetensutveckling: synas på nätet
Att sökmotorsoptimering blir alltmer viktigt för att nå ut till en tänkt målgrupp är tydligt för Stolpens Staket & Grind AB. I dagsläget hamnar de långt ner i sökresultatet på exempelvis Google men det ska insatserna i detta projekt råda bot på. Mikrostödet som de beviljats kommer att täcka kompetensutveckling inom SEO-optimering, men även en utbildning inom foto för att man på ett bättre sätt ska kunna paketera sina tjänster på ett enhetligt sätt på såväl webben som i sociala kanaler.
Webbutik Trasmattor.se
I det här projektet kommer ett antal hantverkare inom väveri att samlas på en gemensam plattform – www.trasmattor.se. På plattformen kommer deras mattor att synliggöras – både i syfte att inspirera, men också att uppnå ökad försäljning och fler ordrar till respektive medlem. I projektet ingår att fotografera mattor, skriva texter om varje unik produkt och skapa egna profilsidor till respektive medlem. För att kunna drifta portalen även framöver finansierar mikrostödet även utbildning i webbverktyget.
Om projektet
Projektägare: Anitta Vanhapiha
Plats: Mark
Leaderstöd: 30 000 kr
Kontakt:
Hör av dig till oss så kan vi förmedla kontakt.
Genomförda projekt
Digitalisera – digital teknik för att stödja interna och externa kontakter
KAVAI är ett relationskapande affärsnätverk i Sjuhärad som, med siktet inställt på jämställdhet, arbetar för att lyfta, utbilda och stärka kvinnor via nätverkande, föreläsningar, utbildningar och företagsbesök. Föreningens administration var såväl analog som betungande – men det rådde detta projekt bot på. Med hjälp av mikrostödet kunde ett CRM-system att implementeras. Ett system som inte bara kan bidra till ordning och struktur, utan även möjliggöra att styrelsen framöver kan fokusera på medlemmarna och nätverkets verksamhet.
SEO-optimering av hemsida
All in Nature Sweden erbjuder ett brett kursutbud inom friluftsliv och överlevnad, men att nå ut till målgruppen företag är inte helt lätt. I detta projekt stod därför SEO-optimering i fokus – för att framöver klättra högre i sökresultatet på exempelvis Google. Under projekttiden fick även webbsidan och den grafiska profilen en uppdatering, allt för att skapa en genomtänkt och tydlig linje genom företagets kommunikation och utbud.
Marknadsföringskurs
Emmelie Eliasson marknadsför sin verksamhet, Glimma Soulcommunity, via sociala medier – men upplevde att det var svårt att nå nya kunder. I detta projekt genomgick hon därför en kurs i digital marknadsföring för att höja sin kompetens och på sikt kunna expandera företaget. Kursen omfattde bland annat grunderna i hur man skapar funnels, en automatiserad process som attraherar besökare till en webbplats.
Genomförda projekt i programperiod 2014-2022
Material guidance – nå ut till fler
Material Guidance Sweden AB är ett Ulricehamnsföretag som bedriver konsultverksamhet inom produktutveckling och cirkulär design i textilbranschen. Företaget är relativt nystartat och har nu kommit till en punkt då det behöver synas mer offentligt och framförallt digitalt. I projektet skapas därför en hemsida och logotyp.
Om projektet
Projektägare: Material Guidance AB
Plats: Ulricehamn
Leaderstöd: 24 500 kr
Kontakt: Hör av dig till oss på leaderkontoret så kan vi förmedla kontakt
Hemsida HNV konsult
HNV Konsult AB har växt ur sin standardiserade webbsida, som skapades för över 10 år sedan i enkelt mallformat. Ett ny sida med modernare gränssnitt behövs för att företaget ska kunna vidareutvecklas i en allt med digital värld.
Ett företagskonto på LinkedIn startas också upp och kopplas till webbsidan, som ytterligare en kommunikationskanal med kunder. För att på egen hand kunna arbeta med underhåll och löpande uppdateringar av webbsidan ingår även utbildning för detta i projektet.
Om projektet
Projektägare: HNV Konsult AB
Plats: Vårgårda
Leaderstöd: 37 450 kr
Kontakt: Hör av dig till oss på leaderkontoret så kan vi förmedla kontakt.
Digitalisera mera – Backa loge
Backa Loge, med anor från 1600-talet, är belägen mitt i det vackra naturreservatet vid kanten av sjön Fegen. I den idylliska miljön erbjuds boende, café, festlokal och en rad aktivitetspaket. För att kunna koppla moderna bokningssystem till webbsidan behöver en helt ny plattform byggas.
Då man siktar högt och vill få draghjälp av Turistrådet Västsverige för att nå en utländsk marknad, ingår det även i projektet att översätta webbsidan till tyska och engelska.
Digitalisera högt & lågt
Värdet av ett digitalt skyltfönster blev tydligt då Högt & Lågt var en del av handlaivargarda.se, en satsning i coronatider. Att synliggöra delar av sortimentet på en egen webbsida där personligt, engagerat och trivsamt är ledord blev därför en plan som i detta projekt sattes i verket.
Utöver att utveckla den nya webbsidan ingick även kompetensutveckling inom digital marknadsföring, Adwords och sökordsoptimering. Allt för att trygga driften av webbsidan och bädda för möjligheter att nå ut till nya och befintliga målgrupper.
Synas mer på digitala medier för utökad kundkrets
I det här projektet hade Hälsokosten i Bollebygd AB siktet inställt på att bygga ett starkare varumärke genom strategiskt arbete i sociala kanaler. En analys av företagets synlighet och spridning genomfördes och tillsammans med en konsult, inriktad på sociala medier och branding, utvecklades marknadsföringsarbetet.
Satsningen medförde att verksamhetens kommunikation nu har en mer personlig anknytning, vilket genererat effekt. Det har också lett till ett ökat antal följare på såväl Facebook som Instagram.
Knätte trä 2.0
I detta projekt tog Knätte Träprodukter ett kliv uppåt på digitaliseringstrappan och gick från manuell konstruktion och måttanpassning till att göra arbetet såväl mer effektivt som precist med hjälp av ett CAD-program.
Projektets mål var att förenkla produktutvecklingen och samtidigt öka nyttan för kunden som kan erbjudas mer anpassade lösningar. Projektet ledde också till ökad sysselsättning och en möjlighet att säkra företagets verksamhet för framtiden.
Om projektet
Hållbart boende, kreativt växande
Lilla Hotellet i Tranemo var från början målarmästare Conny Kindbloms verkstad och dess historia sträcker sig hundra år tillbaka i tiden. Nu finns planer på att även iordningsställa ett boende i den verkstad som bleckslagare Händel Svedberg byggde på 1920-talet. I samband med blev behovet att kommunicera en tydlig helhet och att få till en röd tråd i marknadsföringen tydligt. I detta projekt ingick därför att arbeta fram en ny webbsida och ett konto på Instagram för att nå ut med såväl text, bild och film som speglar verksamheten. Webbsidan översattes även till engelska för att kunna kopplas till Tripadvisor och Turistrådet Västsveriges kommunikationskoncept i såväl Sverige som utomlands.
Mariposa Academy
För att öka kunskapen om rätten till kommunikationsstöd för människor som använder annat sätt att kommunicera än talat språk, har Mariposa Kompetenscenter AB beviljats stöd för att starta en digital plattform. Plattformen är nu lanserad och innehåller såväl medlemstjänster och prenumerationstjänster som webbutbildningar där både privatkunder och verksamheter inom privat och offentlig sektor utgör målgrupp.
I projektet har konceptutveckling, utformning av plattformen, grafisk profil och framtagning av lanseringsfilm för marknadsföring ingått.
Digitaliseringsresan
Corazon AB är ett företag som arbetar med utbildning och utveckling av människor, bland annat genom bildterapi och yoga samt en kommande utbildning inom kost och hälsa. Digitalisering innebär stora möjligheter att nå ut på ett bättre sätt. I detta projekt satsade man därför på att öka den digitala närvaron, bland annat genom att utveckla företagets webbsida och att implementera ett digitalt bokningssystem för kursverksamheten.
Hemsida för Team Madde’s
Team Madde´s är en verksamhet som rymmer fem terapeuter under samma tak, alla med egna erbjudanden, professioner och tjänster. För att minimera missförstånd och skapa tydlighet skapade man i detta projekt en gemensam webbsida där var och en har ett eget utrymme och möjlighet att profilera sig. Det finns också en tydlig koppling till respektive terapeuts bokningstjänst. Webbsidan administreras gemensamt och alla har, inom ramen för projektet, genomgått en utbildning i hur systemet fungerar.